Kalender


« Föreg Juni 2018 Nästa »
Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag Lördag Söndag
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
* Block 5: Fölkorrigering, PRELBlock 5: Fölkorrigering, PREL

Tid: 00:00

PRELIMINÄRT DATUM) Dag ett är teori. Vi går igenom benställningar hos föl. Tillväxtzoner i benets distala delar. När och hur kan/ska man korrigera benställningen? Hur fölen skall hanteras av djurägaren för att uppnå bästa resultat. Vad man kan använda sig av för plaster och ortopediska skor för att hjälpa fölet. Man pratar även om arbetsmiljön och hur vi som använder plasten kan påverkas om man inte tar hänsyn till skyddsutrustning. Man skall under dag ett få möjligheten att prova på att plasta på ett preparat för att veta hur plasten fungerar för dem som sen ska göra det på levande häst. Dag två är det praktiska övningar på levande föl. Man tittar på flera föl, går igenom dessa och upprättar en handlingsplan. Sedan delas eleverna upp i mindre grupper för att utföra åtgärder på fölet. Hur man skall arbeta kring fölen för både hästens och hovslagarens säkerhet. Alla elever skall få möjligheten att pröva på att använda plaster på en levande häst. Alla hästar ses igenom för att se önskat resultat och diskussion förs kring resultaten. Blocket leds av Ove Wattle, Christopher Johnston samt hovslagarinstruktörer.

10
* Block 5: Fölkorrigering, PRELBlock 5: Fölkorrigering, PREL

Tid: 00:00

PRELIMINÄRT DATUM) Dag ett är teori. Vi går igenom benställningar hos föl. Tillväxtzoner i benets distala delar. När och hur kan/ska man korrigera benställningen? Hur fölen skall hanteras av djurägaren för att uppnå bästa resultat. Vad man kan använda sig av för plaster och ortopediska skor för att hjälpa fölet. Man pratar även om arbetsmiljön och hur vi som använder plasten kan påverkas om man inte tar hänsyn till skyddsutrustning. Man skall under dag ett få möjligheten att prova på att plasta på ett preparat för att veta hur plasten fungerar för dem som sen ska göra det på levande häst. Dag två är det praktiska övningar på levande föl. Man tittar på flera föl, går igenom dessa och upprättar en handlingsplan. Sedan delas eleverna upp i mindre grupper för att utföra åtgärder på fölet. Hur man skall arbeta kring fölen för både hästens och hovslagarens säkerhet. Alla elever skall få möjligheten att pröva på att använda plaster på en levande häst. Alla hästar ses igenom för att se önskat resultat och diskussion förs kring resultaten. Blocket leds av Ove Wattle, Christopher Johnston samt hovslagarinstruktörer.

11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30