En rapport från årsmöteshelgen i Borås!

Nu är årsmöteshelgen över och det är som alltid fantastiskt trevligt att träffa alla medlemmar och kollegor!

Vi vill börja med att rikta ett varmt och hjärtligt tack till våra sponsorer och utställare. Mustad som gjorde detta möjligt för oss genom att sponsra eventet med Chris Gregory. Kerckhaert och Werkman, DS hovslageriprodukter, Hovslagerishop i Skåne AB, Svicken HB, Ceva, Horsemanager, Toveks Bil, Bodner Tools Manufacturing och Hovcompagniet.

Tack Chris Gregory, Martin Lindberg – Försäkringskompetens, Petter Marjomaa – Mustad och Simon Bodner – Bodner Tools Manufacturing för föreläsningar och clinics och Borås Fältridklubb med Peder Tapper för lån av ridhus och hästar.

Bandet ”Just Kidding” tack för en grym spelning på lördagskvällen!

Och tillslut ett varmt tack till alla som deltog, medlemmar, kollegor, elever, representanter från hovslagarskolorna. Vi hoppas att få se er alla nästa år igen.

Vi lyckades samla in 4850 kronor till Barncancerfonden genom konstsmidesklassen där Zola E-M Runsten, Daniel van der Blij och Johan Mård smidde valfritt föremål som sedan auktionerades ut under festmiddagen. Även startavgifterna gick till insamlingen. Högst pris inbringade Zolas hästskohjärtan – 2250 kr inropade av Kristina Ahlén. Bilda av Zola E-M Runsten.

hjartan

Pristagarna i våra tävlingar blev följande;

Lagtävling i skoning med handsmidda skor:

Vinnare: Team DS Hovslagageriprodukter AB – Daniel Ahlberger & Per Nilsson

Andraplats: Men in black – Hans Witteborn & Joacim Carlsson

Lagtävling i skoning med fabrikskor:

Vinnare: Bodner Tools Youngster – Tyra Eklund & Elin Bäcklund

Andraplats: Stor & Liten – Olof Hannebäck & Pär Olsson

Tredjeplats: Bonanza Boys – Tobias Johansson & Pär Algotsson

Eagle Eye smidd sko: Vinnare Per Nilsson, andra plats Joacim Carlsson, tredjeplats Hans Witteborn

Eagle Eye fabriksko: Vinnare Per Nilsson, andra plats Tyra Eklund, tredje plats Per Olsson.

Car of the Year innehas av Pär Olsson! Det är en VW Amarok med skåp från Berco.

Det delades ut priser och utmärkelser under lördagskvällen. Årets Gesäll 2013 är Tobias Nilsson. De som tagit fortbildningsexamen under 2013 fick motta sina examensbevis och det var Jacob Norberg, Johanna Svensson och Mikael Fält. Årets Hovslagare 2013 blev Stenne Alskans  med följande motiviation:

Stenne är en hängiven hovslagare och har genom sitt arbete med boken ”Hovslageri”
(utgiven 2013, av Stenne Alskans) och dokumentärfilmer på ett mycket positivt och värdefullt
sätt delat med sig av sina kunskaper och erfarenheter inom hovslageri till andra hovslagare
och hästintresserade. Genom att öppenhjärtigt beskriva episoder ur ett vardagsliv som
hovslagare varvat med teori och egna erfarenheter, har Stenne gett en större publik en
djupgående insyn i hovslagaryrket.

Stort grattis till er!

Under själva årsmötet avtackades Anders Norman (vice ordförande) och Benny Johnsson (styrelseledamot) för deras arbete i styrelsen. Till ny vice ordförande valdes Anders Malmberg.

Anders bor i Halland och arbetar som lärare på Hovslagarskolan Flyinge. Han är även en av SHFs instruktörer på Fortbildningen, och satt som ersättare i styrelsen fram till nu. Camilla Eriksson som även hon varit ersättare valdes in som ordinarie ledamot. Camilla bor i Umeå.

Till de två lediga ersättarplatserna valde årsmötet in Chrichan Ivarius, Östergötland och Nina Eriksson, Västra Götaland.

Styrelsen hann även med ett konstituerande möte där Jacob Norberg utsågs att fortsätta som kassör och Magdalena Boucaud som adjungerad sekreterare för verksamhetsåret 2014.

Bilder från tävlingarna av Lars-Åke Green, Boråstidningen www.bt.se

1200 (3)