Vi har fått en ny Hovslagarmästare i Sverige!

IMAG0900 IMAG0904

Sverige fick i fredags (2014-11-07) sin nionde Hovslagarmästare. Mästartiteln är ett unikt erkännande av en hovslagares yrkeskunskap. Vi gratulerar Filip Wiebe till ett godkänt och väl genomfört mästarprov!

Filip Wiebe är verksam i Mörarp, Skåne. Han har sedan tidigare titeln gesäll, han har SHFs fortbildningsexamen och kan alltså nu titulera sig Mästare.

Vid samma provtillfälle avlade Sebastian Benje gesällprovet. Vi gratulerar Sebastian till ett fint utfört gesällprov och den nya titel Gesäll! Sebastian Benje är också verksam i Skåne, (Färlöv). Gesällbrevet är ett bevis på att man uppfyller branschens krav på yrkeskunnande och ett krav för att sedan få gå vidare och avlägga mästarprov.

I Sverige är det Svenska Hovslagareföreningen som ansvarar för gesäll- och mästarprov för hovslagaryrket. Det svenska gesällprovet är certifierat av den Europeiska Hovslagarefederationen (EFFA). Detta medför att alla hovslagare som innehar gesällbrev och har sökt EFFA certifiering genom Hovslagareföreningen kan arbeta i vilket EFFA anslutet Europeiskt land som helst.