Årets hovslagare 2014!

Vi har glädjen att presentera de två nominerade för årets hovslagare 2014!

Endast medlemmar i SHF kan rösta. Det gör man genom att maila kansliet@hovslagareforeningen.se, uppge vem man röstar på, samt ditt namn och ort. Röstningen pågår fram tom söndag den 15 mars. Vinnaren av titeln presenteras på Årsmötesmiddagen i Lund den 11 april!

På bild, årets hovslagare 2013, Stenne Alskans, Oskarshamn.

Kalle Grahn, Ösmo.

Motivering:

Kalle Grahn är inte bara en ypperlig hovslagare utan har också en förmåga att lyfta alla runt omkring sig på ett prestigelöst och okonstlat sätt samtidigt som han talar klarspråk.

På detta vis hjälper han dagligen alla omkring sig, utan att han själv nog är medveten om det.

Har någon i hovslagarvärlden missat Kalle Grahns hästutbildning för hästägare på Facebook?

Där han signaturmässigt på ett humoristiskt, enkelt och pedagogiskt sätt upplyste hästägare om vardagliga problem som vi hovslagare stöter på. Klippen fick över 10.000 visningar, delningar och gilla på ett dygn.

Kalle Grahn har på ett enkelt och effektivt sätt genom att bjuda på sig själv ökat förståelsen för oss hovslagare samt hjälpt hela kåren mot en bättre vardag.

Hans-Gunnar Kjörsvik, Norsholm

Motivering:

Hans-Gunnar har haft en stor betydelse för hovslageri näringen i framför allt Östergötland då han haft ett stort antal elever under de snart 25 år som han skott. Han skor åt både stjärnor och vanliga hästägare, är ödmjuk och delar gärna med sig av sina erfarenheter. Hans-Gunnar symboliserar på något sätt den vanliga hovslagaren som stretar på utan att göra så stort väsen av sig, han är inte ute och tävlar eller så. Dock syns han allt som oftast om det anordnas någon clinic eller annat, årsmötet är ett sådant tillfälle. Han har också själv någon gång, då han säljer hovslageriprodukter, stått som arrangör för nåt mindre evenemang.