Ett hammarslag för mycket

Stefan Pinzke och Lotta Löfqvist vid Arbetsvetenskap, Ekonomi & Miljöpsykologi på SLU Alnarp har i nära samarbete med Svenska Hovslagareföreningen och Flyinge gjort en studie av hovslagarnas arbetsmiljö. Målsättningen med studien var att förebygga uppkomsten av arbetsrelaterade besvär hos hovslagare. Resultatet av studien ska ligga till grund för formulering av förslag till arbetsmiljöförbättrande åtgärder vad gäller arbetsplatsens utformning, design och utveckling av inredning, utrustning, redskap och hjälpmedel samt till utarbetande av råd och rekommendationer till hovslagarna avseende fysisk träning och rätt arbetsteknik.

Nu finns resultatet av undersökningen att läsa i publikationen ”Ett hammarslag för mycket”. Läs hela studien här:

Slutrapport hovslagarna 130503

Studien är genomförd som en enkätstuide av 260 hovslagare (medlemmar i Svenska Hovslagareföreningen) samt fältstuide (hos fyra hovslagare, medlemmar i Svenska Hovslagareföreningen samt på Flyinges hovslagareutbildning).

En intressant slutsats i studien är att under de senaste 12 månaderna innan hovslagarna svarade på enkäten har 68 % råkat ut för olycksfall i arbetet, varav 19 % så allvarliga att de utgjort begränsning i arbetet eller oförmåga att arbeta.

Ur ”Ett hammarslag för mycket”:

Råd som hovslagarna angav som de själva kan göra för att undvika besvär av och i sitt arbete:
• Träna kroppen
• Gå på regelbunden massage
• Använd hjälpmedel som finns, tex. hovpinnen särskilt för bakbenen
• Pausa mellan momenten när man skor
• Justera arbetshöjden på städet
• Begränsa mängden kunder
• Sko inte för många hästar per dag
• Våga säga nej då du inte hinner
• Ta betalt så du kan lägga mer tid på varje häst

Goda råd till hästägarna för att underlätta arbetet för hovslagaren:
• Plocka in hästarna i tid från hagen
• Spola inte av benen så att de är blöta utan i stället torrborsta dem rena så blir vi inte
blöta/kalla om händerna
• Håll golvet torrt där hästen skall skos
• Ta alltid in en kompis till hästen som skall skos så att den är lugn
• Börja inte plocka med kraftfoderhinkar o dyl. under skoning
• Inget spring/ in- och utsläpp under tiden
• Låt alltid hästen få gå in i en strödd box innan skoning så att den inte är ”kissnödig”
• Öva unghästarna på att lyfta och ”knacka” i fötterna. Lugna hästar = säkrare och bättre
skoning
• Att ha tillräckligt med plats att sko. Många uppställningar är för korta så att man hamnar i
väggen när man lyfter bakbenen på hästen.
• Ta undan alla hundar som springer runt hästarna
• Betala i tid