Fortbildningens Block 5 – Fölkorrigering för hovslagare och veterinärer, 31 maj – 1 juni

Den 31 maj – 1 juni i Uppsala har vi kurs i Fölkorrigering, block 5 i Fortbildningen.

Lördag den 31 maj är vi på SLU och har teoretiska föreläsningar ca 08:30 – 14:00. Vi går igenom benställningar hos föl. Tillväxtzoner i benets distala delar. Hur fölen skall hanteras av djurägaren för att uppnå bästa resultat. Vad man kan använda sig av för plaster och ortopediska skor för att hjälpa fölet. Man pratar även om arbetsmiljön och hur vi som använder plasten kan påverkas om man inte tar hänsyn till skyddsutrustning. 14:00 – 17:00 arbetar vi praktiskt med plaster och dödhovar.

Söndag den 1 juni 08:45-16:30 är vi på ett stuteri utanför Uppsala för praktiska övningar på levande föl. Man tittar på flera föl, går igenom dessa och gör en handlingsplan. Sedan delas eleverna upp i mindre grupper för åtgärder hos fölet. Hur man skall arbeta kring fölen för både hästen och hovslagaren/ veterinärens säkerhet. Alla deltagare får möjligheten att pröva på att använda plaster på en levande häst. Alla hästar ses igenom för att se att önskat resultat har uppnåtts och åtgärderna diskuteras.

Instruktörer:

Veterinärer Ove Wattle och Chris Johnston

Hovslagare Henrik Jansson och Jörgen Gunnarsson

Blocket är öppet för hovslagare som har gjort minst steg 1 i Fortbildningen (Block 1-2) samt veterinärer.

Kostnad för hovslagare som är medlemmar i SHF 5000 kr ex moms.

Kostnad för hovslagare som ej är medlemmar i SHF samt veterinärer 6200 kr ex moms. Lunch och fika ingår.

Anmälan är bindande och kursen kan komma att ställas in vid för lågt deltagarantal. Om arrangören ställer in kursen återbetalas avgiften. Antalet platser är begränsat (20). Anmäl med fakturaadress till kansliet@hovslagareforeningen.se