Tävlingssektion samt kvaltävling till hovslagarlandslag 2016

Tävlingssektion
Det har startats en SHF tävlingssektion. Vi är ett gäng medlemmar som brinner för hovslagartävlingar och tror mycket på detta som en utbildningsform. Vi har nyss kommit in till SHFs styrelse med önskan om att skapa en tävlingssektion. Vi fick då uppdraget att arbeta fram en plan för detta och inkomma med förslag på hur det konkret kan fungera. Vi har kommit fram till följande: Tävlingssektionen ska till minst hälften bestå utav hovslagare med gedigen tävlingserfarenhet. Alla tävlingar som arrangeras under SHFs regi kommer bli planerade av och genomförda under tävlingssektionens styre. Alla pengar som dras in under en tävling och som blir kvar efter att kostnaderna är betalda, kommer öronmärkas. Dessa intäkter ska enbart användas till ändamål som kommer tillgodo de tävlingsintresserade medlemmarna i form av fler tävlingar, clinics, ny utrustning mm. Vi är i dagsläge i stort behov av stöd och skulle bli väldigt glada om ni kan tänka er att engagera er på olika sett som t.ex. vara funktionär på en tävling. Tillsammans kan vi få det här att bli ett jättelyft för hovslagare i Sverige. Så hör gärna av er till en av oss! Idag ingår följande i SHFs tävlingssektion: Jesper E. Eurenius, Daniel Ahlberger, Magnus Smederöd, Per Nilsson, Rickard Svärd, Malin Alldén och Simon Gotthold Bodner.

Kvalifikationstävling för hovslagarlandslaget 2016
Den 9:e januari 2016 kommer SHF hålla en kvalifikationstävling i BYS lokaler i Skara. Tävlingen är till för att utse ett landslag och även ett lärlingslandslag (för er som inte har varit under utbildning/verksam i mer än 4 år totalt). Landslagen som kommer tas ut ska representera Sverige på EM i Danmark, lag VM i Stoneleigh och på andra tävlingar under 2016. Lagen består utav 4 personer + 1 reserv. Medlemmarna i lärlingslaget får fyra gratis clinics av landslaget och om möjligt sponsring till tävlingarna av SHF.
Kvalifikationstävlingens upplägg: Kvalifikationen till landslaget består av två klasser där det ska skos ett ben och smidas en dold modellsko/specimen. Tid: á 60 min. Kvalifikationen till lärlingslaget består av två smidesklasser där skor ska smidas till ritningar. Tid: á 50 min
Starttider och anmälan kommer inom kort. Med reservation för ändringar.
Domare: Hovslagarmäster Niklas Pettersson

För tävlingssektionen Simon Gotthold Bodner